Bellus Boats home Bellus Boats 580 750 Bellus Boats inruil Bellus Boats jachtwerf Daniel Bellus Boats contact
Bellus 580 TestImpressie
Al sinds 1984 is er een kleine sloep op de markt, de Bellus 580, die nu, na 20 jaar, in een modern jasje is gestoken. De beproefde romp is van een nieuwe binnenschaal voorzien en de styling is aangepast aan de hedendaagse wensen. Vorig jaar werd in Yacht Vision de grote broer van dit scheepje, de Bellus 750 getest en het testteam was vol lof over de vaarkwaliteiten. ECB Nederland reisde naar Alphen aan de Rijn, om te testen of de kleine powersloep even goed presteert.
Bellus 580 ALGEMEEN

De schepen, die onder de naam Bellus varen, zijn oorspronkelijk allemaal door Vetus den Ouden uit Schiedam ontwikkeld. Het idee om schepen te bouwen en die vol te stoppen met de eigen producten, bleek voor Nederlands grootste leverancier van scheepsmotoren en technische accessoires verkeerd uit te pakken.
Het bedrijf had geen ervaring met de particuliere consument en de vaste klanten konden de concurrentie van hun vaste toeleverancier niet waarderen. Vandaar dat de rechten van de Bellus zijn verkocht aan Jachtwerf Daniël uit Alphen aan de Rijn. Dit bedrijf had in haar lange bestaan, van stoomketelfabrikant uit 1921 tot gespecialiseerd modern watersportbedrijf, een goede band met Vetus opgebouwd. De Bellus sloepen worden technisch vaarklaar door Flevo Mouldings uit Emmeloord aangeleverd. In Alphen a/d Rijn worden ze naar wens van de klanten afgewerkt.

Het ontwerp van de Bellus 580 stamt dus uit de prehistorie van de sloepenrage en is van de hand van de legendarische jachtarchitect Dick Koopmans Sr.. Willem den Ouden van Vetus had hem gevraagd om een bootje voor de Middellandse Zee te ontwerpen en iedereen was vol enthousiasme over het resultaat. Sinds het model werd geïntroduceerd, is er een vrijwel continue vraag naar geweest. Inmiddels varen er ruim 325 van rond, waarvan een groot deel naar het buitenland is geëxporteerd. Om maar een aantal landen te noemen: Japan, Egypte, Groot Brittannië, Mallorca, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland en België. Eén Bellus 580 is zelfs verkocht als tender van het luxe jacht, dat toebehoorde aan oud dictator Tito van Joegoslavië.
BELLUS 580 CONSTRUCTIE & INDELING

Het model van de Bellus 580 is ontworpen met een dubbele bedoeling. Enerzijds moest gemakkelijk snelheid kunnen worden ontwikkeld en om dat te bereiken is het onderwaterschip een beetje banaanvormig gelijnd. Anderzijds moesten de golven van de Middellandse Zee geen problemen opleveren en daarvoor is de boeg uitwaaierend gemaakt.
De kielbalk begint voorin vrij vlak en loopt uit naar een vrij diepe skeg aan de achterzijde. Hierdoor worden de schroef en het roer ook goed tegen eventuele beschadigingen beschermd. De sloep is vanaf het midden tot aan de spiegel vrijwel overal even breed. De romp wordt vervaardigd uit volglas laminaat van glasvezel en vinylesterhars. De eerste laag wordt handlay-up gelegd en vervolgens wordt een mengsel van hars en geknipte glasvezels in de mal gespoten. De sloep heeft een binnen- en een buitenschaal, die met lijm en schroeven aan elkaar verbonden worden. Op de flens van de beide schalen is een rubber afdekstrip bevestigd, waaronder de optionele kabelaring (€ 1.790,00) kan worden bevestigd.
Bellus 580 De sloep heeft een klein, doorgestoken balansroer, zonder hak. In de standaarduitvoering wordt met een helmstok gestuurd, maar vrijwel altijd zal voor een stuurwielbesturing worden gekozen. Voor deze optie wordt circa € 1.400,00 gerekend. De besturing vindt dan plaats via een hydraulisch Vetus stuursysteem. Onder de geteste sloep zijn optionele, elektrische, RVS trimvlakken (€ 1.050,00) gemonteerd.De kuip is niet zelflozend, maar beschikt over een elektrische lenspomp met vlotterschakelaar.
De Bellus is verkrijgbaar met verschillende motoropties. Het instapmodel heeft een Vetus 8,1 kW (11Pk) tweecilinder motor en er is ook een uitvoering met de Vetus 2,5 kW (4 Pk) elektromotor. Wij testten het model met de grootste krachtbron, de Vetus driecilinder 18,4 kW (25 Pk). Deze is met een flexibele koppeling aan de watergesmeerde schroefas verbonden, met aan het uiteinde een 13" x 13" rechtsdraaiende schroef. Er is één 55 Ah onderhoudsarme accu die onder de achterbank in een vastgezette kunststof accukist is geplaatst. Achterin is ook de 50 liter RVS brandstoftank te vinden. Een watertank is optioneel verkrijgbaar. Een spoeltoiletje en een 40 liter Coolmatic koelkast horen ook tot de mogelijke extra's.
Bellus 580 De indeling:

De nieuwe Bellus 580 heeft een aantal wijzigingen van de binnenmal ondergaan, waardoor deze sloep er onmiskenbaar moderner uitziet dan de voorganger. De voorbanken zijn vergroot en het potdeksel is verhoogd, waardoor de rugleuning van de banken hoger is geworden. De motorkist is afgeslankt en de achterbank is verbreed.
Op verzoek van veel eigenaren is de stuurconsole gemoderniseerd en naar eigen wens te plaatsen. In het middendeel van de binnenmal zijn vaste, driehoekige zijkastjes met houten deurtjes gemaakt. Aan de rechte spiegel hangt een RVS zwemtrap met drie teakhouten treden. In de boeg is een ankerkluis.
Bellus 580 COMFORT & ERGONOMIE

Om de sloep gemakkelijk te kunnen betreden zijn teakhouten treetjes van 30 x 15 cm aan de zijkant van de kuip bevestigd. De 68 cm kuiphoogte kan dan in twee stappen van 30 en 38 cm worden overbrugd en daar hebben de meeste mensen geen moeite mee.
De zitpositie voor de bestuurder is comfortabel. Er is 42 cm zitdiepte en de rugleuning is 38 cm hoog, waardoor je lekker kunt steunen. Het stuurwiel en de gashandel zijn goed binnen handbereik, maar eventueel is de stuurconsole dus dichter bij of verder weg van de achterbank te plaatsen. Ook op de andere zitplaatsen is het comfort goed. Overigens wordt de nette kussenset niet standaard bijgeleverd. Overal is veel beenruimte (stuurpositie 60 cm!) en je kunt goed om de motorkist heen lopen, zonder rare slingerbewegingen te hoeven maken. De doorloopbreedte is alleen op één plekje beperkt tot 27 cm.
Bellus 580 Een tafel op een aluminium poot tussen de voorbanken is een handige optie. Niet alleen voor het tafelen, maar als je de poot omlaag zet, kun je van de voorbanken ook nog een zonnebed van 155 breedte en 200 cm lengte maken. Maar ook zonder deze optie heb je voldoende plek om de glazen en de picknickmand neer te zetten. Bijvoorbeeld op de motorkist, met een oppervlakte van 80 x 60 cm. Een buiskap is niet in de standaarduitvoering inbegrepen.
Als voor deze optie wordt gekozen - en wie kan er in ons land nu zonder buiskap? - bestaat er de mogelijkheid om deze geplastificeerd met Bisonyl of met Markolux stoffen bekleding uit te voeren. Op de testboot was geen buiskap gemonteerd, zodat de zitpositie onder de kap en het uitzicht door de kap niet konden worden beoordeeld. Volgens Jachtwerf Daniël kan de klant voor een groot gedeelte zelf bepalen hoe de buiskap er uit komt te zien.
Onder alle banken is opbergruimte te vinden en de afdekplaten zijn even breed als de erop liggende kussens, zodat je overal gemakkelijk bij kunt. In feite plaats je de spullen tussen de romp en de binnenschaal, want er zijn geen aparte binnenkisten gemaakt. Het voordeel van de doorlopende opbergruimtes is, dat je er veel grote spullen, zoals een pikhaak, een peddel of hengels in kwijt kunt. Het nadeel is dat de opgeborgen spullen naar achter kunnen rollen en de ruimte dus niet geschikt is voor kleine spulletjes. Achter de teakhouten kastdeurtjes in het midden van de boot waren nog geen kastplankjes aangelegd, maar de werf is daar nog mee bezig.
Bellus 580 AFWERKING

De romp van de Bellus is deugdelijk geconstrueerd en netjes afgewerkt. Ook de bevestiging van de kabelaring (zonder Turkse knoop of kopleguaan) is stevig en strak. De geteste boot is afgewerkt met veel extra teakhout, zoals op de vloer en op het potdeksel. Het houtwerk is vakkundig afgewerkt. Zoals op sloepen gebruikelijk, is er in de standaarduitvoering nauwelijks hout te vinden.
Alle scharnieren zijn van bouten, ringen en moeren voorzien en zo hoort het ook. De binnenzijde van de kasten is niet afgewerkt, want daar stuit je op de binnenkant van de romp, maar alle scherpe delen zijn netjes weggeslepen en de romp is van een goede topcoatlaag voorzien.
De motorkist is goed te openen, waardoor je gemakkelijk onderhoud aan de Vetus krachtbron kunt plegen. Om bijvoorbeeld het wierfilter te legen of olie te peilen, hoef je maar één voorbereidende handeling te verrichten.
VEILIGHEID

Met een kuipdiepte van 68 cm biedt de sloep ook voldoende passieve veiligheid voor meevarende kleine kinderen. Het hydraulische stuursysteem is uitstekend voorzien van kortsluitkranen, zodat in geval van een falend systeem met een noodhelmstok kan worden gestuurd. Alle hoeken in het interieur zijn goed afgerond, zodat de kans op blauwe plekken is geminimaliseerd. Er is één 8A 34 B C brandblusser van 1 kilo beschikbaar, waarmee een eventuele motorbrand via het blusgat kan worden geblust. Optioneel is een Ajax koolzuurblusser voor de motorkamer te bestellen.
Bellus 580 VAAREIGENSCHAPPEN

Op de testdag regende het pijpenstelen. Het water langs de werf was grijs gekleurd en er stond een gure zuidwestenwind van 3-4 Beaufort. Geen weer om een sloep te testen en al helemaal niet als je bedenkt, dat deze boot speciaal voor de Middellandse Zee is ontworpen. Maar zoals het vaak gaat, op het moment dat we de landvasten losmaakten, werd het even droog en konden we rustig de verschillende onderdelen van het testprotocol afwerken.
Eerst werd de draaicirkel gemeten. In drie en een halve omwenteling is de volledige stuuruitslag bereikt en konden we constateren dat de Bellus 580 maar ongeveer 12 meter nodig heeft voor een volledige draai. Daarbij maakt het nauwelijks verschil of je over de voorkeurskant bakboord (in verband met rechtsdraaiende schroef), of over stuurboord draait. Op stationair toerental is de basissnelheid 2,5 knopen, vier en een halve km/uur en dat is lekker langzaam voor het manoeuvreren of het binnen varen van een haven. De boot stuurt licht en rustig. Bij het achteruitvaren wordt duidelijk, dat je met een flink wieleffect rekening moet houden. Toch is er voldoende roerdruk voelbaar om de sloep, na enige oefening, probleemloos recht achteruit te laten varen, of achtjes te draaien. Het uitzicht is ook bij het accelereren goed, want de sloep blijft vrijwel vlak. De elektrische trimplaten hebben we dan ook niet hoeven gebruiken. Er wordt wel een flinke golf opgewekt als rond de rompsnelheid (5,4 knopen) wordt gevaren. De driecilinder Vetus loopt rustig en maakt op de lage toerentallen weinig lawaai. Boven de 8 knopen is er vooral veel geluid van wind en golven en slaat de meter uit naar waarden boven de comfortgrens van 80 dB(A). Maar dit is een powersloep, geschikt om hard te varen en daarbij is wat extra geluid niet abnormaal. Op vol vermogen wordt de topsnelheid vastgesteld op 11,7 knopen en dat is ruim 21 km/uur. Op volle snelheid neemt de draaicirkel toe tot circa 18 meter en bij een noodstop moet rekening worden gehouden met ongeveer 15 meter remweg. Dat zijn allemaal goede uitslagen. De acceleratie is geweldig. Om vanuit stilstand naar 10 knopen snelheid te komen, heb je maar 10 seconden nodig. Onder alle omstandigheden is de controle over de boot optimaal, zelfs als de grote golf van een passerend vrachtschip schuin wordt opgevaren. Met deze Bellus kun je grote brekers moeiteloos beklimmen en er heerlijk vanaf surfen.
Bellus 580
CONCLUSIE

De Bellus is door de interieuraanpassingen alleen maar beter geworden. Was het vroeger een sloep met uitstekende vaareigenschappen, nu is het ook een heel comfortabele boot. De constructie is solide en de afwerking oogt netjes. In de standaarduitvoering is de sloep wat karig uitgerust, maar dankzij de uitgebreide optielijst is er een schip naar ieders wens van te maken. De basis is in ieder geval een sloep met uitstekende vaareigenschappen en in de geteste uitvoering bovendien bijzonder snel. Botenkenners weten het al jaren: van een goede romp heb je een leven lang plezier.
BELLUS 580 BELLUS 580 TECHNISCHE SPECIFICATIES

ALGEMEEN:
Lengte over alles (in meters): 6,00
Lengte romp (in meters): 5,80
Lengte waterlijn (in meters): 5,50
Maximale breedte (in meters): 2,17
Kruiplijn (doorvaarthoogte): 0,95
Maximale diepgang: 0,55
Waterverplaatsing (in ton): 0,80
Rompmateriaal: Polyester
Rompsnelheid (in Kn): 8,00

CERTIFICERING:
Πontwerpcategorie: D
Max. aantal pers. op bouwersplaatje: 6
Max. belasting op bouwersplaatje: 175

MOTOREN:
Aantal, merk en type motor(en): Vetus Diesel
Motorvermogen (in kW): 8 kW-18,4 kW
Aantal cilinders per motor: 2-3
Rompsnelheid (in Kn): 8,00
Maximale snelheid (in Kn): 13,00
Kruissnelheid (in Kn): 11,00
Brandstofsoort: diesel
Inhoud brandstoftank (in liters): 50
Soort aandrijving: directe schroefas
Motorbediening: mechanisch
Verbruik (in liters per uur): 1,50
Actieradius: 450,00

SCHROEF:
Merk en maat schroef: 13x13 R
Aantal bladen schroef: 3
Materiaal schroef: Messing

ELEKTRA:
Startaccu(s) (in A/h): 55

UITVOERING:
Boegschroef niet verkrijgbaar Boordverlichting: optioneel Kabelaring optioneel Kopleguaan optioneel Beslag (Brons, Roestvast staal of anders) standaard Roerstandaanwijzer optioneel Toerenteller standaard Oliedrukmeter optioneel Temperatuurmeter optioneel Log/ snelheidsmeter optioneel, Dieptemeter optioneel, Tank inhoud meters standaard, Koelkast optioneel, Stromend water optioneel, Toilet(ten) optioneel, Douche(s) optioneel, (Elektrische) bilgepomp standaard, Zwemtrap standaard, Dektent optioneel, Buiskap optioneel, Fornuis niet verkrijgbaar

Prijs standaard uitvoering (incl.19% b.t.w.) : Euro 18.300,00

Prijs geteste uitvoering (incl.19% b.t.w.) : Euro 35.000,00

BRON: YACHTVISION nr.8, 2004