Bellus Boats home Bellus Boats 580 750 Bellus Boats inruil Bellus Boats jachtwerf Daniel Bellus Boats contact
Bellus 750 TestImpressie
In dit magazine worden niet alleen nieuwe schepen getest. Soms beschrijven we ook boten die al jaren een groot verkoopsucces zijn. Dit keer test ECB een jacht dat opvalt door het verenigen van een aantal verschillende kwaliteiten. De Bellus 750 is een grote consoleboot met duidelijke trekjes van een sloep, die al in 1994 op de markt is gebracht, maar de tand destijds moeiteloos heeft doorstaan.
Bellus 750 ALGEMEEN

De Bellus 750 wordt geproduceerd door Jachtwerf Daniël in Alphen aan de Rijn. Deze werf bestaal al heel lang, want oorspronkelijk werden er stoomketels voor schepen vervaardigd. In 1984 startte Vetus den Ouden NV een polyesterfabriek in Emmeloord.Dick Koopmans werd gevraagd om een sloep te tekenen die door Vetus op de markt werd gebracht, uiteraard voorzien van alle Vetus producten.
Het nadeel van deze constructie was, dat Vetus niet was ingesteld op het verlenen van directe klantenservice en geen verkooppunten voor de sloep had. Daarom werd Jachtwerf Daniël bij het project gehaald om voor verkoop en service te kunnen zorgen. Er werd onder meer een Vetus verhuurvloot opgezet en in 1994 werd aan Pieter Beeldsnijder gevraagd om een boot te tekenen die voor de Middellandse Zee geschikt moest zijn. Dat werd de Bellus 750 (Latijn voor "de mooie", zoals Vetus Latijn is voor "de oude"), een op de barkas geïnspireerd schip. Een barkas werd vroeger gebruikt om officieren van het moederschip naar de wal te brengen. Zeewaardigheid en comfort voor een groot aantal mensen moesten in dit scheepstype worden gecombineerd. In 1997 besloot Vetus den Ouden NV zich te richten op de "core business", het vervaardigen van onderdelen en accessoires en werden de polyesterfabriek en de verhuurvloot verkocht. Maar de schepen worden nog altijd in Emmeloord geproduceerd, door het bedrijf dat nu Flevo Mouldings heet en Jachtwerf Daniël brengt ze nog altijd op de markt. Per jaar worden nog steeds ongeveer 25 Bellus schepen vervaardigd, waarvan het grootste gedeelte bestaat uit de Bellus 580 sloep. De boten worden technisch vaarklaar door Flevo Mouldings aangeleverd. In Alphen a/d Rijn worden ze verder afgewerkt en op de wensen van de klant afgestemd. Het vervaardigen van de Bellus 750 kost ongeveer 280 manuren en dat betekent dat een schip 2-3 maanden na de opdracht klaar is. Er varen nu zo'n 100 boten van het type Bellus 750 rond, waarvan er heel veel geëxporteerd zijn. En niet naar de minste oorden, want je kunt ze tegenkomen van de Malediven en de Seychellen tot Thailand en Ierland. De meeste boten hebben overigens hun weg gevonden naar de Middellandse Zee. Door de combinatie van veel buitenruimte, een perfect onderwaterschip en een sterke motor is de Bellus 750 ideaal voor het varen met een flink aantal mensen op woelig water.
BELLUS 750 CONSTRUCTIE & INDELING

De romp wordt vervaardigd uit volglas laminaat van glasvezel en vinylesterhars. De eerste laag is handlay-up en vervolgens worden de vezels ge-spoten en doordrenkt met polyesterhars. De dikte van het laminaat varieert van 12-15 mm. De boot bestaat uit een binnen- en een buitenschaal plus een aparte motorfundatie.
Tussen binnen- en buitenschaal zijn drie houten schotten ingelamineerd. In de romp worden tegenwoordig ook Twaron® vezels verwerkt om nog meer stevigheid te verkrijgen. Onder het schip hangt een vrij klein doorgestoken balansroer. De besturing geschiedt hydraulisch en er zijn een noodhelmstok en kortsluitkranen voor de hydrauliek beschikbaar voor in het geval dat het stuursysteem weigert. Er zijn optioneel trimvlakken verkrijgbaar, maar deze optie wordt eigenlijk niet geadviseerd. Daarover later meer. De kuip is zelflozend. Voor het varen op zee is het ook mogelijk om een "quick drain" systeem te laten installeren. Onder de stuurconsole is de grote motorruimte.
Bellus 750 In de testboot was de meest verkochte motorconfiguratie geplaatst, een Vetus Deutz DTA 44 viercilinder 140 Pk (103 kW) Turbo Diesel met nakoeling. Er zijn lichtere of nog veel zwaardere motoren in te plaatsen, maar met deze motor wordt de beste verhouding tussen consumptie en prestaties bereikt. De watergesmeerde 35 mm dikke RvS schroefas is d.m.v. een flexibele koppeling verbonden met een bronzen vierblads 170 x 210 schroef. Een 25 kgf (natuurlijk Vetus) boegschroef is optioneel, maar wel op het testschip beschikbaar.
In zeegang is een boegschroef geen voordeel, omdat de tunnel het profiel van het onderwaterschip verstoort. In het schip is een 300 liter brandstoftank onder de vloer geplaatst. Op topsnelheid verbruikt de motor ongeveer 15 liter per uur, dus met de hoeveelheid diesel aan boord kan minimaal 20 uur worden gevaren en kan een afstand van minimaal 750 kilometer worden afgelegd. Dat lijkt meer dan voldoende. Er kan een 70 liter watertank worden ingebouwd. Deze is dan vooral bedoeld voor de douche die na het zwemmen en bij het afspoelen van het zoute water op het schip belangrijk kan zijn. Voor het elektrische circuit is een 105 Ah onderhoudsvrije accu ingebouwd. Op de testboot is nog een batterij geplaatst om de (optionele) ankerlier en de trimtabs van stroom te kunnen voorzien.
Bellus 750 Het uiterlijk van de Bellus 750 is een kruising tussen een sloep en een consoleboot en is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de "open water" versie met stuurconsole inclusief ruit en de sloepenversie die veel hout en nog meer comfort biedt. De boeg van het schip heeft een sterk uitwaaierende lijn, waardoor ook op hoge snelheid zonder hinder van buiswater kan worden gevaren.
In het voorste gedeelte is een grote U-vormige bank waarop tenminste zeven mensen kunnen plaatsnemen. Voor de stuurconsole is nog een bankje voor twee opvarenden. Achter de ruit van de console zijn twee comfortabele stoelen geplaatst en tegen de spiegel is nog een bank voor drie opvarenden. Bij elkaar opgeteld: veertien ruime zitplaatsen op zeven en een halve meter boot, dat is genoeg voor een klein varend feestje.
Bellus 750 COMFORT & ERGONOMIE

De draaistoelen op de bestuurdersplaats zijn comfortabel, voorzien van armsteunen en goed verstelbaar. Meters en instrumenten zijn goed afleesbaar en onder handbereik. De zitplaatsen op de banken hebben allemaal voldoende diepte, ruggesteun en voetruimte, dus daar is eigenlijk ook niets op aan te merken.
De opbergmogelijkheid vind je onder de grote luiken in de banken. Eigenlijk gewoon tussen binnen- en buitenschaal, dus niet heel praktisch van vorm. Kleine spullen zullen altijd naar het diepste punt zakken en dan moet je heel diep reiken om er weer bij te kunnen. Het zou iets netter zijn als er in één van deze ruimtes een binnenbak was geplaatst, waarin je spullen rechtop kunt vervoeren. Want waar moet je nu met je bak met Salade Niçoise en je glaswerk naar toe? Er is ook geen vakje voor de kleine spulletjes, zoals de autosleutels en het doosje sigaren, of je moet het vakje voor de hoofdschakelaar ervoor gebruiken.
Bellus 750 In het voorgedeelte is een zonnebed te maken, al zal deze optie vooral in de sloepenversie worden toegepast. Om bescherming te bieden tegen de zon, in het geval van de testvaart tegen de regen, is een biminitop te plaatsen. Een simpel, maar doeltreffend systeem. Een middenbolder of kikker is niet aangetroffen. Voor de fenders is geen aparte opbergplaats en ook geen aparte ophangmogelijkheid bij de gangboorden
Maar eigenlijk is het geen probleem als je ze aan de lage zeereling vastmaakt en na het wegvaren gewoon binnen in de kuip hangt. Plaats genoeg. Het geluidsniveau is gevoelsmatig laag. Veel van het gemeten geluid wordt veroorzaakt door het geweld van wind en water dat door de relatief stille motor via de schroef wordt opgewekt. Dat komt mede door de goede en degelijke motorkamerisolatie.
Bellus 750 AFWERKING

Zoals gezegd is de motor onder de stuurconsole midden in de boot geplaatst. Voor het bereiken van de motor zijn twee manieren te gebruiken: de gemakkelijkste wijze is door het luik onder het bankje vóór de stuurconsole weg te halen. Dan bereik je het wierfilter, de V-snaar en de vulopeningen voor koelvloeistof en olie.
Je kunt ook de hele motor blootleggen. Dan moet je eerst de stoeltjes achter de console verwijderen en de hele stuurstand achterover klappen totdat het stuurwiel op het zuiltje voor de bestuurdersstoel steunt. Met een enkele gasveer zou deze tamelijk ingewikkelde ingreep eenvoudiger kunnen, zonder kans op beschadiging van het stuurwiel. Alle onderdelen zijn dan wel goed te inspecteren en voor het plegen van onderhoud is ook genoeg ruimte. De stuurcilinder en het noodhelmstoksysteem liggen in één handeling voor het grijpen. De afwerking van de geteste, twee seizoenen oude boot is voldoende. Er zijn wat parkers door de spiegel heen geschroefd en niet afgewerkt, maar voor het overige ziet de afwerking er op het oog goed uit. De motorinbouw is solide geschied al zijn sommige slangen opgebonden met tieraps i.p.v. zadels. De zeereling is degelijk gemonteerd en het vastzetsysteem van de kussens voldoet ook op volle snelheid. Romp en kuip maken, vooral ook door de 65 mm Ø kabelaring, een degelijke en stevige indruk.
VEILIGHEID

In de Bellus is geen aparte blusinstallatie voor de motorkamer. Een motorbrand kan met de meegeleverde 8A34B 2 kilo blusser in de kiem worden gesmoord via het luik onder het bankje voor de console. De hoogte van de kuip is 60 cm, voldoende om kleine kinderen binnen boord te kunnen houden. Voor het opstappen kan gebruik worden gemaakt van een midscheepse ronding naast de bank, maar deze is niet van antislipverf voorzien. De kuipvloer heeft wel een wafelprofiel. Je kunt je overal goed vasthouden aan de zeereling of aan de beugel bij de console. Er wordt een (uiteraard) Nederlandse eigenaarhandleiding met duidelijke instructies meegeleverd. Een dodemansknop wordt alleen optioneel geïnstalleerd. En dat geldt ook voor het zwemplateau en de zwemtrap.
Bellus 750 VAAREIGENSCHAPPEN

Het testvaren met de Bellus vond plaats op een winderige dag in mei op het Braasemermeer. Met een laag toerenmotor (max. 2500 rpm), waarmee ook hoge snelheden moet worden bereikt, is het langzaam varen soms een probleem. Op stationair toerental bereikte het schip een minimale snelheid van 4,1 knopen (omgerekend 7,6 km/uur).
Als mensen veel in gebieden met een snelheidsbeperking varen, wordt daarom een kleinere motor (59 kW = 80,3 PK) met navenant kleinere schroef geadviseerd. Dan ligt de topsnelheid een paar knopen lager, maar kan er veel beter langzaam worden getoerd. Door de lange kiel zou je een grote draaicirkel verwachten, maar dat viel mee: 10 meter over bakboord en 14 meter over stuurboord. De boot is zeer koersvast en met het 60 cm grote stuurwiel en de 3_ omwenteling direct te sturen. Bij het accelereren stijgt de neus van het schip een aantal graden. Bij het overschrijden van de rompsnelheid bij ongeveer 6,8 knopen (12,5 km/uur) wordt de hekgolf eerst wat groter, om vervolgens in de (half)glijvaart weer wat af te nemen. De helling van het schip is met de (optionele) trimvlakken te corrigeren. De boot vaart daarmee weliswaar vlakker, maar de snelheid neemt erdoor af en in de golven kan de neus veel beter wat omhoog wijzen om gemakkelijker over de golftoppen heen te klimmen. Het is op vol vermogen dan ook mogelijk om door water met golven van twee meter hoogte te varen. Daarom heb je op dit schip eigenlijk geen trimvlakken nodig. Dwars op de golven ontstaat nauwelijks enige schommeling. Dan valt de stabiliteit en wendbaarheid goed op en je kunt al accelererend heel goed bochtjes draaien (zonder op één oor te liggen) totdat je er misselijk van wordt. Het echte achtbaangevoel. In 19 seconden snelt het schip van 0-20 knopen. Op maximumsnelheid (21,4 knopen = 39,6 km/uur) is elke stuurcorrectie tot in de finesses uit te voeren en het lukt moeiteloos om boeien op millimeters afstand te passeren. Een noodstop levert dan eveneens een goede score op: binnen de twee scheepslengtes (15 meter) en dat is uitstekend vanuit deze snelheid. Voor het achteruitvaren heb je enige oefening nodig om het wieleffect van de rechtsdraaiende schroef te kunnen compenseren. Het schip vaart heel droog, zelfs bij het maken van snelle bochten; alleen van het achteruitvaren werden we een beetje nat. Dat mag ook wel, want het hoort bij het plezier van watersport, dat je tenminste een paar spetters op je lijf voelt.
Bellus 750
CONCLUSIE

De Bellus 750 is een zeer ruim en goed varend schip, waarmee moeiteloos hoge snelheden kunnen worden behaald. De vaareigenschappen zijn subliem en het geboden comfort is goed. Qua veiligheid kunnen nog kleine verbeteringen worden aangebracht, maar voor wat betreft het ontwerp en de constructie kan de werf tevreden zijn. Een perfecte boot voor langere afstanden over open water, maar ook ruim genoeg om er met een grote groep veel plezier aan te beleven.
BELLUS 750 BELLUS 750 TECHNISCHE SPECIFICATIES

SPECIFICATIES:
Lengte over alles (in meters): 7,50
Lengte romp (in meters): 7,50
Lengte waterlijn (in meters): 6,90
Maximale breedte (in meters): 2,70
Breedte waterlijn (in meters): 2,60
Kruiplijn (doorvaarthoogte): 1,20
Maximale diepgang: 0,70
Beladen gewicht (in ton): 2,00
Rompsnelheid (in knopen): 6,00
Maximale snelheid (in knopen): 23
Motorvermogen (in kW): Max 94kW
Aantal motoren: 1
Aantal cilinders per motor: 4
Verbruik (liters per uur): Max 14
Actieradius (in km): 800
Roer: Stuurwiel
Draairichting schroef: Rechts
Accu capaciteit (in A/h): 108
Inhoud brandstoftank (in liters): 300
Rompmateriaal: Polyester/ Vinylester
Πontwerpcategorie: C
Max. aantal pers. op bouwersplaatje: 6
Max. belasting op bouwersplaatje: 750Kg

UITVOERING:
Boeg/ hekschroef optioneel, Boordverlichting optioneel, Kabelaring standaard, Kopleguaan optioneel, Beslag (Brons, Roestvast staal of anders) standaard, Roerstand aanwijzer optioneel Toerenteller standaard, Oliedrukmeter standaard, Temperatuurmeter standaard, Log/ snelheidsmeter optioneel, Dieptemeter optioneel, Tank inhoud meters standaard, 220V walstroom optioneel, 220V omvormer optioneel, Acculader optioneel, Koelkast geen opgave, Stromend water optioneel, Toilet(ten) optioneel, (Elektrische) bilgepomp standaard, Zwemtrap standaard, Dektent optioneel, Buiskap optioneel

Prijs standaard uitvoering (excl. b.t.w.) : Euro 34.875,00

Prijs geteste uitvoering (excl. b.t.w.) : Euro 64.285,00

BRON: YACHTVISION nr.3, 2003